Wie ben ik?
Ik ben Jannie Geerds en voordat ik Cognivo oprichtte, was ik leerkracht. In de klas werd ik getroffen door de observerende blik die ik zag bij de hoogbegaafde kinderen. Maar ik zag ook dat ze soms in de knel zaten. Vaak lieten ze weinig tot niets van hun begaafdheid zien. Af en toe kon ik er een glimp van opvangen in de vorm van een wijze uitspraak of een scherp inzicht.
Ervaring als leerkracht én ouder
Ik merkte dat hoogbegaafde kinderen een andere manier van leren hebben, maar ook dat dit voor leerkrachten lastig kan zijn in een klas met zoveel verschillende leerlingen. Want hoe herken je een hoogbegaafde leerling? Wat hebben hoogbegaafde kinderen nodig om tot hun recht te komen? En hoe kan het dat een kind thuis zo anders is dan in de klas? Ook als ouder heb ik ervaren hoe het is als je hoogbegaafde kind vastloopt op school.
Mijn aanpak
Het is belangrijk om achter het verhaal vastgelopen hoogbegaafde kinderen boven tafel te krijgen. Wat zijn hun uitdagingen? Tijdens mijn begeleiding observeer ik altijd in de klas. Ik ga hierover in gesprek met kinderen. Ook daag ik ze uit tijdens het spelen van een spel. Dit geeft mij zoveel waardevolle informatie. Samen met het verhaal van hun ouders en leerkrachten worden de uitdagingen van kinderen zichtbaar. De eerste stap die dan gezet kan worden is voor mij snel helder. Zo kunnen we samen aan de slag!
Het traject wat we samen in gaan kent hoogtepunten en dips. Maar als je gaat zien dat je kind, jouw leerling zijn eigen uitdagingen weer aangaat, zich weer positief ontwikkelt en blij wordt met zichzelf, zorgt dit voor een trots gevoel.
Mijn begeleiding richt zich op kinderen in de provincies Groningen, Drenthe (tot Assen) en Friesland (tot Leeuwarden).
Ik woon boven Groningen in Bedum, waar ik ook mijn praktijk heb. Alle foto’s die je op de site ziet zijn daar genomen. Ik ben getrouwd met Jan en samen hebben we drie dochters: Sandrine 23 jaar (zij woont op zichzelf), Annadorien 19 jaar en Lydian van 15 jaar. Naast mijn eigen bedrijf ben ik graag bezig in de tuin. Vooral van het deel waar de eetbare planten staan word ik blij. Ik hou van lezen en onlangs ben ik weer gestart met tekenen.