Stoer komt hij binnen, maar al snel is er niets meer over van zijn stoere gedrag. Sterker nog: als we zijn tijd op de basisschool bespreken, is hij in tranen. Niets heeft hij er geleerd, terwijl er voor alle andere kinderen wél wat te leren viel.
Niet leren op de basisschool
“De toets mocht ik van te voren al maken. Zo wist ik meteen dat er bij rekenen niet zo veel meer te leren was. Ik werd wel naar de Plusklas gestuurd, maar door de week veranderde er niets. Achteraf denk ik dat ze mij beter niet naar de bovenschoolse Plusklas hadden kunnen sturen, want dat maakte mijn tijd in de gewone klas alleen maar vervelender.”
Het zorgde ervoor dat hij steeds alleen stond. Elke dag weer verveelde hij zich, terwijl hij zag dat zijn klasgenoten wel echt aan het werk waren. Zo kwam hij tot de conclusie dat school niets voor hem deed.
Wennen aan voortgezet onderwijs
Met deze overtuiging zit hij nu op het voortgezet onderwijs. Maar al snel kreeg hij door dat daar wél gewerkt moest worden. Dat was even wennen: wat hij ook probeerde, het leverde niet de resultaten op die hij gewend was.
Beter leren was de boodschap. Ook kreeg hij advies over hoe hij dat moest aanpakken. Maar als hij dat probeerde, was het resultaat nog steeds niet wat hij gewend was.
Motivatieprobleem
Zo daalde zijn motivatie om überhaupt nog iets te doen. Werken zonder gewenst resultaat leverde voor hem alleen maar gedoe op: gemopper, gesprekken en vooral het gevoel dat je het toch niet goed doet. Want de motivatie van de volwassenen in zijn omgeving om hem aan het werk te krijgen was er wel, en dat botste. Zijn reactie: “Wat voor zin heeft het allemaal? Niets werkt. Ik slaap maar veel, dan ben ik er gewoon niet.”
Samen stappen zetten
Logisch dat het hem niet alleen lukte. Vanaf nu gaan we samen de lat op een realistische hoogte leggen: hij, zijn ouders en Cognivo. Leren studeren in behapbare stukken. Maar vooral eerst samen bespreken wat hem motiveert om stappen te zetten. Stappen die niet altijd fijn zullen zijn, omdat hij niet gewend is zich daadwerkelijk in te zetten voor schoolwerk. Stappen waarbij hij begeleiding nodig heeft!