Over hoogbegaafdheid
Vroegsignalering – hoe eerder, hoe beter
Hoe langer ik met hoogbegaafde kinderen werk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat vroege signalering ontzettend belangrijk is. Want op zeer jonge leeftijd gaat er al zoveel om in de hoofden van deze kinderen. Ze krijgen veel mee, denken diep na en ontwikkelen overtuigingen die zich steeds dieper wortelen.
Begin het schooljaar vol vertrouwen
Vakantie is leuk, maar veel kinderen beginnen ook weer enthousiast aan het nieuwe schooljaar. Ook hoogbegaafde kinderen bij wie het eerdere schooljaren niet altijd lekker liep op school. Juist die kinderen, denk ik wel eens. Want ze hebben hoge verwachtingen. Ze hopen dat hun nieuwe meester of juf hen beter begrijpt. Of dat de lesstof dit jaar wel uitdagend zal zijn.
Hebben hoogbegaafden wel hulp nodig?
“Hoezo, begeleiding voor hoogbegaafde kinderen? Die hebben toch geluk? Ze zijn intelligent, dus leren is geen probleem. Oké, sociaal zijn ze anders. Minder sociaal misschien. Maar verder…” Helaas wordt er vaak zo over hoogbegaafde kinderen gedacht. Toch hebben ook deze kinderen begeleiding nodig. Ook zij willen zichzelf kunnen zijn en nieuwe dingen leren. Juist daar gaat het in het onderwijs zo vaak mis.
Hoe herken je hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid komt pas naar buiten als de omgeving hiervoor de ruimte biedt. Als je tegen hoogbegaafde kinderen zegt: je bent goed zoals je bent, laat maar zien wie je bent en wat je kunt, dan zullen ze hun hoogbegaafdheid pas echt laten zien. Maar wat zijn dan de kenmerken van die hoogbegaafdheid?
Hoogbegaafdheid: handig, maar…
Hoogbegaafde kinderen hebben eigenschappen waaraan ze veel kunnen hebben. Maar aan die waardevolle eigenschappen kleven ook risico’s. Hieronder vind je 16 kenmerken en de bijbehorende valkuilen op een rij.