Voor de leerkrachten
Jij hebt voor dit vak gekozen en hebt er veel plezier in dat je kinderen kunt begeleiden in hun leerproces. Er zijn kinderen die van jou extra aandacht nodig hebben. Je hebt je klassenmanagement zo ingericht dat je hier ook tijd voor hebt. En dan is daar ineens die jongen of dat meisje in de groep die maar niet tot zijn recht komt. Waarvan jij het gevoel hebt dat er meer in zit dan hij laat zien. Het kan zijn dat een kind onzichtbaar wordt of juist storend gedrag laat zien. Of waarvan ouders zeggen dat jij hem niet ziet in wat hij allemaal wel kan. Je probeert hierin mee te denken, maar het lukt je niet om hierin iets te doen waardoor ouders vertrouwen hebben dat het goed komt. De samenwerking met ouders staat onder druk. Wat frustrerend is dat. Het voelt als falen en kan voor slapeloze nachten zorgen.
Dit gedrag is bekend bij kinderen die de stof zich moeilijk eigen kunnen maken. Maar dat kan ook voorkomen bij kinderen die juist extra uitdaging nodig hebben. En bij die laatste groep kan ik jou helpen. De stappen die jij daarin kunt zetten zijn vaak verrassend klein en praktisch.
Begeleiding leerkracht
Als ik jou begeleid kijk ik met jou mee in de klas. Ik observeer je leerling en ga met hem in gesprek. Dat geeft mij informatie over welke uitdagingen jouw leerling heeft. Samen bespreken wij de stappen die jullie daarna kunnen zetten. Omdat ik weet dat er meer kinderen in je klas zijn waar je over na moet denken, weet ik dat het lastig kan zijn om de nieuwe inzichten consequent in de praktijk te brengen. Daarom vind ik het belangrijk dat je mij kan spreken wanneer jij daar behoefte aan hebt. Het traject wat we in gaan is daarom ook zo ingericht dat jij onbeperkte coaching van mij mag vragen.
Ik begeleid je gedurende een aantal maanden en hierdoor krijgen jij en je leerling de tijd om alle stappen goed te implementeren. Wat ik vaak na mijn begeleiding van leerkrachten terug hoor is: “Oh wauw ik kan dit direct toepassen op deze leerling en op andere leerlingen. Hier ga ik nu en in de toekomst veel aan hebben.” Ben jij leerkracht, intern begeleider of directeur van een school, neem contact met mij op voor een oriënterende intake waarin we bekijken hoe we samen in jouw team aan de slag kunnen gaan.