ervaringen cognico

 

Wil jij ook een school zijn waar hoogbegaafde kinderen kunnen laten zien wat ze kunnen?

Je kent het vast wel: ondanks cursussen en studiedagen over hoogbegaafdheid zie je in de praktijk dat er meer nodig is. Nog steeds zijn er ouders die naar je toe komen en laten weten dat hun kind niet krijgt wat het nodig heeft. Ouders die al eens hebben aangegeven dat hun kind misschien beter naar een andere school zou kunnen.

Dat is nu net niet wat jij wilt. Jij wilt een school zijn die ook een uitdagende plek biedt voor hoogbegaafde kinderen. Maar hoe pak je dat aan?

Mijn ervaring is dat lang niet alle hoogbegaafde kinderen zichtbaar zijn voor leerkrachten.
Om ze te signaleren heb je kennis vanuit de praktijk nodig. Wat is nu precies het gedrag dat je in de klas ziet en dat past bij een hoogbegaafd kind? Wat zorgt er nu voor dat ze niet laten zien wat ze kunnen?

Dit zijn uitdagingen waarvoor meer nodig is dan kennis alleen. Hier heb je als leerkracht of begeleider feedback in de praktijk nodig. Praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt.

Zelf heb ik, naast het volgen van opleidingen, veel kinderen in de klas geobserveerd en begeleid. Ik zie steeds weer in de klas hoe lastig het voor een leerkracht is om deze kinderen te herkennen als hoogbegaafde kinderen.

Ook horen leerkrachten na een observatie graag wat zij deze kinderen in de klas kunnen bieden. Doordat kinderen bij mij in de praktijk komen en hun ervaringen delen, weet ik tegen welke uitdagingen zij aanlopen en wat zij nodig hebben om deze uitdagingen aan te gaan.

Zie jij dit ook in de praktijk en wil je hier graag mee aan de slag? Neem dan contact op.

Vraagteken

Durf jij een kijkje te nemen in de spiegel die hoogbegaafde kinderen ons voorhouden

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief en download gratis het eBook van Cognivo



Blog

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen Maandag 22 mei Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen. Daar hebben ze jou bij nodig!

Lees meer »
Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen! Maandag 22 mei Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen!

Stoer komt hij binnen, maar al snel is er niets meer over van zijn stoere gedrag. Sterker nog: als we zijn tijd op de basisschool bespreken, is hij in tranen. Niets heeft hij er geleerd, terwijl er voor alle andere kinderen wél wat te leren viel.

Lees meer »

Meer items >>