ervaringen cognico

Bij mij aan tafel...

Maandag 22 mei

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen. Daar hebben ze jou bij nodig!

Lees meer »
Maandag 22 mei

Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen!

Stoer komt hij binnen, maar al snel is er niets meer over van zijn stoere gedrag. Sterker nog: als we zijn tijd op de basisschool bespreken, is hij in tranen. Niets heeft hij er geleerd, terwijl er voor alle andere kinderen wél wat te leren viel.

Lees meer »
Maandag 13 maart

Hoe elke stap ertoe doet!

Mijn dochter heeft lastige jaren achter de rug binnen het onderwijs. Nou ja achter de rug? Het is nog steeds geen liefde tussen school en mijn dochter. Zij heeft zo haar eigen ideeën over onderwijs. Thuis heeft dat veel strijd opgeleverd.

Lees meer »
Donderdag 6 oktober

Dankzij vertrouwen door de faalangst heen

Op de basisschool was ze de ideale leerling. Mooie scores, geen gedrag dat storend was. Elk jaar hoorden haar ouders: “Daar kan je wel een klas vol van hebben.” Een VWO advies zonder reserves volgde.

Lees meer »
Dinsdag 8 maart

Zéker niet hoogbegaafd!?

Haar leerkracht weet niet meer hoe met haar om te gaan. Ze doet voor de tweede keer groep drie en de resultaten zijn wederom niet spectaculair. Daarnaast ziet het team gedrag op het plein wat opvalt. Ze rent door het spel van anderen heen en ze houdt hiermee niet op als andere kinderen boos worden. Zij doet wat zij wil en is niet zomaar van haar pad te brengen.
Dit alles heb ik ook gezien tijdens de observatie op school. Je zou zomaar kunnen denken dat speciaal onderwijs voor haar een optie is.

Lees meer »
Donderdag 18 februari

Hoogbegaafde leerlingen: laat ze meedenken!

Ik krijg in mijn praktijk bezoek van Steven, een oude bekende van me. Deze keer komt hij bij me omdat zijn ouders en zijn leerkracht een heel verschillend beeld van hem zien. Dat maakt me altijd weer nieuwsgierig: wat zal ik zien, en nog belangrijker: wat ziet Steven zelf?

Lees meer »
Maandag 25 januari

Wat als je geen hoogbegaafd gedrag ziet?

Ineens krijg je een meisje in je praktijk waarvan de hele omgeving, inclusief leerkrachten en hulpverleners, vindt dat ze een ontwikkelingsachterstand heeft. Een meisje waarbij je totaal geen hoogbegaafdheid ziet. Wat dan?

Lees meer »
Dinsdag 15 december

Executieve functies: niet kunnen of niet willen?

Het is ook elke dag hetzelfde. Elke ochtend hetzelfde ritueel. “Opschieten!” “Waar is je tas?” “Heb jij je brood al gesmeerd?” Zuchtend zoekt de moeder dan maar die tas en smeert ook nog even snel het brood. Als ze dan toch bezig is, legt ze ook maar alvast de jas van haar dochter klaar. Dat scheelt straks weer gezeur.

Lees meer »
Vrijdag 16 oktober

Hoogbegaafd en niet meer welkom op school

Je bent boos, ontzettend boos. Je leerkrachten doen er alles aan om jou te laten weten dat dit niet kan. Het helpt niet. Je ouders zitten met de handen in het haar. Zij vinden ook wel dat jouw manier van boosheid uiten niet handig is. Ze zoeken hulp van deskundigen. Ook zij willen je graag helpen. Je krijgt nu van verschillende kanten te horen wat wel en wat niet mag.

Lees meer »
Dinsdag 15 september

Overtuigingen over hoogbegaafdheid: Niets is wat het lijkt!

“Niets is wat het lijkt.” We zeggen het zo makkelijk, maar wat doen we er nou echt mee?

Ik kan zo gefrustreerd raken van de overtuigingen die bij leerkrachten en schoolleiders leven over hoogbegaafdheid. Lees je literatuur, luister naar verhalen van ouders en kinderen, denk ik dan. En toch. Wie was ik zelf toen ik nog geen opleidingen had gevolgd en nog niet al die verhalen van de kinderen had gehoord?

Lees meer »
Donderdag 2 juli

Tegengewerkt door je eigen strategie

Mariska komt met hangende schouders binnen. Uit alles blijkt dat ze geen zin heeft. Het zijn haar ouders die vinden dat ze begeleiding nodig heeft. Want ze is vaak boos. En als ze boos is, is ze écht boos. Thuis, op school, overal eigenlijk.

Lees meer »
Woensdag 20 mei

Wat faalangst met je doet!

Vorig jaar oktober kwam het eerste hoofdstuk van de online blogcursus van Stralend Schrijven in mijn mailbox. Enthousiast ging ik aan de slag. Doelen stellen, ideeën opschrijven; mijn enthousiasme groeide alleen maar.

Lees meer »
Dinsdag 19 mei

Hoe het perfect willen doen belemmerend werkt

BAM, ik heb een puber in huis en ik vraag mij werkelijk af wie nu wie 'opvoedt'.
Opvoeden is niet het juiste woord: ze weet prima haar weg te vinden en mij heeft ze wat dat betreft niet zo nodig. Allemaal prima en dik in orde.

Lees meer »
Maandag 18 mei

Consequent en warm begeleiden - als deskundige en moeder

Als je als moeder van een hoogbegaafde ook hoogbegaafdenbegeleider bent, zit het met de theoretische kennis wel goed. Je weet welke strategieën er zijn, ziet de successen bij de kinderen die je begeleidt en zet ze vol goede moed in bij je eigen kind.

Lees meer »
Zondag 17 mei

Sint Maarten: feest of falen?

Vol enthousiasme kwam ze thuis. Op school had meester laten zien wat voor lampionnen ze voor 11 november gingen maken. Ze wist al precies hoe die van haar moest worden: niet te makkelijk, want dat is saai. Een 'gewone' lampion had ze al zo vaak gemaakt.

Lees meer »
Vrijdag 1 mei

Het nieuwe schooljaar

Het lijkt misschien nog ver weg, maar voor je het doorhebt is het al weer zomervakantie. Een schooljaar waarin er weer van alles is gebeurd. Misschien heb je van alles bereikt of zijn er dingen die je volgend schooljaar anders zou willen doen.

 

Lees meer »

Vraagteken

Durf jij een kijkje te nemen in de spiegel die hoogbegaafde kinderen ons voorhouden

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief en download gratis het eBook van Cognivo



Blog

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen Maandag 22 mei Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen. Daar hebben ze jou bij nodig!

Lees meer »
Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen! Maandag 22 mei Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen!

Stoer komt hij binnen, maar al snel is er niets meer over van zijn stoere gedrag. Sterker nog: als we zijn tijd op de basisschool bespreken, is hij in tranen. Niets heeft hij er geleerd, terwijl er voor alle andere kinderen wél wat te leren viel.

Lees meer »

Meer items >>