ervaringen cognico

Hebben hoogbegaafden wel hulp nodig?

"Hoezo, begeleiding voor hoogbegaafde kinderen? Die hebben toch geluk? Ze zijn intelligent, dus leren is geen probleem. Oké, sociaal zijn ze anders. Minder sociaal misschien. Maar verder..." Helaas wordt er vaak zo over hoogbegaafde kinderen gedacht. Toch hebben ook deze kinderen begeleiding nodig. Ook zij willen zichzelf kunnen zijn en nieuwe dingen leren. Juist daar gaat het in het onderwijs zo vaak mis.

Want wat als er op school, of zelfs al op de peuterspeelzaal, niets aangeboden wordt waardoor je gaat leren? Als je een groot deel van de dag dingen hoort die je al weet? Wat als je veel vragen hebt die niet worden beantwoord of zelfs irritant worden gevonden? Wat als jouw grapjes niet begrepen worden en jij de grapjes van anderen niet snapt? Als jij je grote zorgen maakt om de Noordpool en anderen hier niets van snappen?

Dan gebeurt wat er bij elk kind zou gebeuren. Je wordt ongelukkig. Je gaat je misschien anders gedragen dan je zou willen. Je wordt druk, je wordt boos, je gaat je als een clown gedragen of je wordt heel stil. Of je gaat je juist heel erg aanpassen. Als er dan niet aan jou gevraagd wordt wat er is of als er niet naar jou wordt geluisterd, zal je hoogbegaafdheid niet zo snel meer opgemerkt worden.

Je ouders zien wel dat er iets verandert aan jou. Maar de omgeving herkent je gedrag niet als hoogbegaafd gedrag. Logisch, want wie niet weet wat hoogbegaafdheid is, ziet ook de kenmerken niet. Het proces om hoogbegaafde kinderen tot hun recht te laten komen, begint dus met kennis en erkenning van hoogbegaafdheid. En daar help ik kinderen, ouders en leerkrachten graag bij.
 


Vraagteken

Durf jij een kijkje te nemen in de spiegel die hoogbegaafde kinderen ons voorhouden

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief en download gratis het eBook van Cognivo



Blog

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen Maandag 22 mei Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen

Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd zomaar zien wat ze kunnen. Daar hebben ze jou bij nodig!

Lees meer »
Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen! Maandag 22 mei Stap voor stap leren leren en motiveren – dat lukt niet alleen!

Stoer komt hij binnen, maar al snel is er niets meer over van zijn stoere gedrag. Sterker nog: als we zijn tijd op de basisschool bespreken, is hij in tranen. Niets heeft hij er geleerd, terwijl er voor alle andere kinderen wél wat te leren viel.

Lees meer »

Meer items >>